Cochabamba - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Charlotte Bekker - WaarBenJij.nu Cochabamba - Reisverslag uit Cochabamba, Bolivia van Charlotte Bekker - WaarBenJij.nu

Cochabamba

Door: Charlotte

Blijf op de hoogte en volg Charlotte

13 Februari 2014 | Bolivia, Cochabamba

Voor het vrijwilligerswerk verblijven Svenja en ik zes weken in deze stad. Het is een grote stad, met ongeveer 2 miljoen inwoners. Op een heuvel in de stad staat het Cristo de la Concordia (groter dan de beroemde in Rio) wat een super uitzicht geeft.

Met AIESEC, onze studentenorganisatie, hebben we gekozen voor een global community developmental project bij Warmi. Dit is een opvangscentrum met twee locaties in de arme delen van de stad. Hier worden kinderen opgevangen van wie de ouders niet goed voor ze kunnen zorgen omdat ze veel werken. Zonder opvang zouden de kinderen alleen thuis zitten. Bij Warmi krijgen ze voldoende te eten en onderwijs. Onze taak, naast alle snotneuzen en paplepelmomenten, is het bepalen van de gezondheidstoestand van de kinderen. Dit doen we aan de hand van een vragenlijst met onderwerpen over onder andere higiene, voeding en gewicht. Vervolgens bedenken we oplossingen om dit te kunnen verbeteren. Over het algemeen zien de kinderen en goed uit, maar het blijkt dat sommigen maar een keer per week douchen, en de kleintjes van drie jaar oud hebben al zoveel gaatjes omdat ze nooit hun tanden poetsen. Best heftig, omdat je met een paar kleine dingen al voor veel verbetering kan zorgen.
Helaas ontvangt Warmi geen subsidie en is het volledig afhankelijk van giften. Daarom wil ik vragen of jullie een kleine donatie willen doen. Aan het einde van de maand organiseren we namelijk een verjaardagsfeest voor alle kinderen die deze maand jarig zijn geweest. Een dag speciaal voor hen is belangrijk omdat het hun zelfvertrouwen vergroot, en deze kinderen hebben dat hard nodig! Met al enkele euro`s kunnen we verjaardagstaarten, cadeau´s en versieringen kopen. Meer info kun je vinden op http://www.betterplace.org/en/projects/16942-happy-birthday-feliz-cumpleanos-for-the-children-of-warmi. Hier kun je rechtstreeks geld doneren, maar je kunt het ook direct naar Svenja of mij overmaken (stuur hiervoor even een berichtje).

Naast het werken bij Warmi is er ook genoeg tijd voor leuke dingen. Omdat alles zo goedkoop is gaan we minstens twee keer per week shoppen. Je hebt hier la cancha, een vaste enorm grote markt van verschillende blokken waar je álles kunt halen. Omdat we nooit alles mee terug krijgen in onze backpack wordt er een doos naar het thuisfront opgestuurd (mama zit al ongeduldig te wachten op alle mooie stofjes). Ze houden hier van erg veel en lekker eten met veel vlees. Bij goedkope restaurantjes heb je een twee gangen-menu voor 1,30 euro en bij de betere tenten betaal je 4 euro. Hetzelfde geldt voor alle cocktails en ijsjes, lekker genieten dus! Met AIESEC hebben we ook een welkomstfeest gehad waarbij me werden aangekleed in traditionele kleding, waarbij ik voor een morenada pakje had gekozen. Ook zijn ze hier erg gecharmeerd van Europese vrouwen, en er wordt regelmatig aan ons gevraagd om met wildvreemden op de foto te gaan.

Afgelopen weekend zijn we naar de meest mooie plek op aarde geweest, Uyuni! Na tien uur rijden kwamen we eindelijk op onze bestemming aan. Hier hebben we drie dagen lang in een jeep rondgereden. We hebben vulkanen gezien, flamingo´s, lama´s, geisers en meren van zout. Door bepaalde mineralen kleuren deze groen of rood, heel mooi. Omdat alles heel hoog ligt (4000-5900 meter) wordt het snel koud zodra de zon onder gaat. Ook hebben we boven de 4000 meter geslapen! De laatste dag gingen we naar de zoutvlaktes. Omdat het reigenseizoen is, staat er een dun laagje water wat een super speciaal effect geeft. Het lijkt alsof je in de hemel bent. Geniet van de foto´s, want het is niet te beschrijven.

Ik heb het enorm naar mijn zin en het is nu al een onvergetelijke tijd, maar gelukkig zit het er nog lang niet op!

Liefs Charlotte

P.s. de foto´s zijn weer te vinden op facebook.

• 13 Februari 2014 - 20:22

Papa:

Mooi verslag. Maar 1 doos opsturen is misschien wel wat weinig. Hier heeft mama nooit genoeg aan.
    Groetjes